Artikelen

Margaretha Reichardt: eigenzinnig, veelzijdig en experimenteel textielontwerper

03/05/2022

Margaretha Reichardt was een innovatief Bauhausstudent, die naam maakte met haar eigen weefatelier. Na haar dood in 1984 werd haar woonhuis/atelier ingericht als museum, dat nog steeds te bezoeken is. Lees meer over deze fascinerende textielontwerper.

Lees verder…

Marinus Breebaart, architect van de praktijk

19/09/2021

Bij architecten in Hilversum denk je toch vooral aan Willem Marinus Dudok, die het stedenbouwkundig aanzien van Hilversum voor een groot deel heeft bepaald. Maar voor particuliere opdrachten was men aangewezen op andere architecten, waarvan er velen de geschiedenisboekjes niet hebben gehaald. Eén van die ‘vergeten architecten’ is Marinus Breebaart (1913-1993). Lees hier waarom deze architect aan de vergetelheid mag worden onttrokken…

Lees verder…

‘Gave architectuur’
Een ‘dubbele villa’ aan de ‘s-Gravelandseweg in Hilversum

25/05/2021

Een van de meest markante ontwerpen van de Hilversumse architect Marinus Breebaart (1913-1993) is zijn ontwerp voor een dubbele villa aan de ‘s-Gravelandseweg in Hilversum. Lees hier wat deze twee-onder-een-kap woning zo bijzonder maakt.

Lees verder…

‘Ongelooflijk handig en praktisch’
Een solarium aan de Emmastraat in Hilversum

25/05/2021

De ‘vergeten’ Hilversumse architect Marinus Breebaart (1913-1993) maakte een aantal bijzondere ontwerpen, waaronder het gebouw voor hoogtezontherapie aan de Emmastraat in Hilversum. Lees meer over dit eerste solarium in Nederland.

Lees verder…

‘Mooi, modern en doelmatig’: de Melkfabriek aan de Larenseweg in Hilversum

21/05/2021

De destijds hypermoderne Melkfabriek aan de Larenseweg in Hilversum was een ontwerp uit 1955 van Marinus Breebaart (1913-1993), een voor velen onbekende Hilversums architect. Lees meer over dit markante gemeentelijk monument in dit kunststukje.

Lees verder…

What’s in a name?

07/01/2021

Al weer jaren geleden, lang voordat corona en vliegschaamte ons dicht bij huis hielden, bezocht ik in New York het Museum of Modern Art. Daar kwam ik een kunstwerk van de Duitse kunstenaar Kurt Schwitters tegen, dat een groot vraagteken bij mij opriep. Welk kunstwerk dat was en waarom het een vraagteken opriep, lees je in dit kunststukje.

Lees verder…

Dudoks Verkeershuis ‘niet geconstrueerd om uit elkaar genomen te worden’

19/11/2020

Eind 2020 vond in het Dudok Architectuur Centrum een tentoonstelling plaats over Dudoks Verkeershuisje uit 1921. Ik schreef een stukje over de geschiedenis van het huisje voor de bijbehorende folder.

Lees verder…

B-lettering

29/06/2020

Voor zijn Hilversumse raadhuis ontwierp architect Dudok ook de belettering van de talloze bordjes om de verschillende ruimtes aan te duiden. Een opmerkzame bezoeker zag onlangs tijdens een rondleiding dat de letter B op de tekstbordjes ‘BELET’ en ‘GARDEROBE’ verschillend zijn. Een onopgemerkt foutje of een doelbewust ontwerp van de architect?

Lees verder…

Schoolse navolging

18/05/2020

Het was een onverwacht succesmoment. Sinds ik mij uitgebreid heb verdiept in de Amerikaanse lezingenreis van architect Dudok (zie publicaties), ben ik op zoek naar (gedocumenteerde) navolging van de architect in de Verenigde Staten. Tot nu toe waren er nog geen gebouwen bekend. Tot ik de Crow Island School ontdekte…

Lees verder…

‘HOOCH-GHEROEMDE CONSTE’

05/08/2019

Ik heb altijd een fascinatie gehad voor zeventiende-eeuwse schilderijen waarop kerkinterieurs zijn afgebeeld. Of het nou het wiskundig perfecte perspectief is, of de prachtige architectuur van de afgebeelde kerken, het zijn de kerkinterieurs van schilders als Pieter Saenredam (1597-1665) en Gerard Houckgeest (1600-ca. 1661) die in musea als eerste mijn aandacht trekken. Reden om eens wat dieper op dit onderwerp in te gaan.

Lees verder…

Het Dodeneiland van Arnold Böcklin

03/10/2017

Wanneer je in een paar dagen tijd eenzelfde schilderij in twee verschillende musea ziet opduiken, sta je even raar te kijken. Dat overkwam mij met het schilderij ‘Die Toteninsel’ van Arnold Böcklin (1827-1901). Maar bij dit werk hoef je daar helemaal niet van op te kijken. Böcklin schilderde tussen 1880 en 1886 maar liefst vijf van deze doeken.

Lees verder…

Op eigen risico!

17/04/2015

Een kleine 100 km boven Parijs ligt de plaats Beauvais met zijn bijzondere kathedraal St. Pierre. Het is één van de hoogste gotische kathedralen ter wereld, een laatste stuiptrekking uit de middeleeuwen om almaar hoger te bouwen. Toen de bouw van deze kathedraal vroegtijdig werd stopgezet, resteerde een bouwwerk dat er weliswaar imposant maar toch ook een beetje merkwaardig uitziet.

Lees verder…

Een meesterwerk aan de muur

21/01/2015

Voor een college over meesterwerken in de westerse kunst van de 20e en de 21e eeuw schreef ik in 2015 een stuk over de representatie van twee strandportretten van Rineke Dijkstra op de toenmalige tentoonstelling ‘Er was eens…de collectie nu’ in het Van Abbemuseum in Eindhoven. Worden deze portretten neergezet als meesterwerk in de hedendaagse kunst?

Lees verder…

Toch voor de eeuwigheid…

03/10/2013

Aan de zuidkant van Hilversum, in de Loosdrechtse bossen, ligt het Landgoed Zonnestraal, in 1905 aangekocht door het ondersteuningsfonds voor tuberculosebestrijding. Wie de moeite neemt het landgoed te bezoeken ontdekt een aantal bijzondere gebouwen, opgetrokken uit wit gepleisterd beton en voorzien van grote vensters met helderblauw geschilderde stalen raamkozijnen.

Lees verder…

Het raadhuis van Hilversum als Gesamtkunstwerk

30/06/2012

In dit artikel geef ik een beschrijving van het in 1924 door Willem Marinus Dudok (1884-1974) ontworpen raadhuis van Hilversum. Het schetst een beeld van de stedenbouwkundige inplanting, het ontwerp en de functie van het gebouw. Deze aspecten vertonen een onderlinge samenhang die bepalend is voor het totaalbeeld van dit raadhuis.

Lees verder…

Droedelen in 3D

12/06/2012

Toen kunstenaar Jean Dubuffet (1901-1985) in juli 1962 tijdens een telefoongesprek, in gedachten afwezig, met balpen een aantal figuren krabbelde, was dat het begin van een nieuwe periode in zijn werk, die zou leiden tot een monumentale sculptuur in de tuin van het Kröller-Müller museum. Maar hoe ontstonden deze driedimensionale droedels in het werk van Dubuffet?

Lees verder…



website: sbddesign.nl